------- auto & moto -------

Jízda: Caterham CSR 200 - nic pro zelenáče.

 

caterham csr

 

Jízda s jakýmkoliv “vozem” značky Caterham je zážitek. Nezáleží na tom zda má 100 nebo 200 koní. Důležitou roli u tohoto vozu hraje hmotnost, která se pohybuje okolo 550 kg. To má za následek, že i sto koní zaručuje dostatečnou zábavu. Pocit z řízení je v dnešní době takový, jaký by jste u jiných vozů hledali marně. Je totiž bezprostřední. Cat není vybaven žádným posilovačem, elektronika držící nad Vámi ochrannou ruku tady též není. Tohle všechno znamená, že pokud se auto dostane do rukou nezkušeného jelimana, který bude zkoušet bezhlavě co to umí a neví s kým má tu čest, může zůstat v lepším případě někde vysypán mimo vozovku, v horším případě rozpůlený o strom. Protože deformační zóny toto auto myslím žádné nemá a pokud ano, tak velmi malé. Je to taková motorka na čtyřech kolech.  

Osobně bych řekl, že se nejedná o plnohodnotný vůz, k tomu má opravdu velmi daleko. Jedná se vlastně o takovou hračku, jednoúčelovou hračku. Stejně jako motocykl. S normálním autem můžete jet na dovolenou, můžete v něm přespat, můžete ho používat denně bez omezení, můžete v něm objet třeba půlku zeměkoule, což s Catem jde taky, ale se spoustou ALE. Takže nakonec si člověk uvědomí, že z výletů do alp, které zvažoval při koupi se stanou výlety po blízkém okolí, a z výletů po blízkém okolí se stanou daleké výlety na závodní okruhy, kde Caterham odhalí svůj pravý potenciál.  

Jízda samotná vyžaduje přeprogramování sebe sama. Auto nemá posilač řízení ani posilovač brzd. Žádné ABS ani ESP. Řazení vyžaduje hrubší sílu. Volant je potřeba v rukách držet pevně. Prostor pro řidiče není přehnaně velký, větší postavy, cca 190 cm a výše se do auto prostě nevlezou a pokud máte chodidlo větších rozměrů, tak to může být další problém. Sedíte skoro na zadní nápravě, rozložení hmotnosti je ideálních 50:50. V tomhle autě cítíte naprosto vše a je to strašně osvěžující pocit. 

Samozřejmě existují i civilnější verze, které nemají karbonové sedačky bez polstrování, nemají závodní výfuk a otevřené sání, nemají samosvorný diferenciál, nemají sportovní podvozek, ale i přes to všechno, je jízda jenom tak, na kochačku trošku utrpení. Tohle auto se cítí nejlépe v plném nasazení na závodním okruhu. Svou práci odvede dobře i mimo něj, ale pro člověka to myslím není až takový požitek jako kdyby jel v Porsche Boxster, nebo Mazdě MX-5, levnější variantě, kterou bych osobně preferoval v případě, že chcete zábavné auto se skládací střechou na výlety do alp a okolí. 

 

caterham csr

 

Na okruhu to je ale skvělé auto. Míra nahánění sportovních aut typu Porsche 911, Nissan GT-R a dalších závisí jak na výkonu vozu, tak hlavně na řidičových schopnostech. Ty jsou alfa omegou úspěchu. Největší výhrou tohoto auta je nízká hmotnost, díky které je opotřebení všech dílu minimální. Pokud budeme brát rychlejší jízdu na okruhu s využíváním potenciálu jakéhokoliv civilního sportovního vozu, odejdou brzdové destičky během jednoho dne a kotouče se mohou odporoučet taky, pneumatiky vydrží den, ale to je hrana, spálený benzín nepočítám. S Caterhamem můžete jezdit dva dny v kuse a nebudete měnit absolutně nic. Když je člověk šetrný a nedriftuje, pneumatiky vydrží klidně 5 dnů ježdění na okruhu. Destičky a kotouče vůbec neřešíte. Takže ve výsledku jsou náklady na provoz na okruhu velmi malé v porovnání se sportovním vozem. Navíc zážitky, které Vám dá Caterham, nedá žádné jiné auto s cenovkou do dvou miliónů. 

13.03.2015 08:44/ Auto

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!